Tuesday, 24 January 2017

5 "UMPAN" MEMBUATKAN PREMIS ANDA LAKU KERAS MCM PKI "PELARIS"..





                             Image may contain: text


INTRESTING! Of course menarik.. Ini umpan bukan sebarang umpan. Ini umpan mcm letak gula dalam kedai lepastu confirm semut satu kg mai dtg! 
.
.
"Wahh mcm mana tu sifu?"
.
.
Umpan ni ssuai digunakan jika anda ada kedai, butik, ataupun premis.. Umpan ni kita letakkan di kedai, ttp cara utk gunakan umpan ni perlu di integrated dgn fbads! Inilah strategi online - offline marketing!
.
.
Tapi umpan ni tak boleh buat dgn kerap. Ada masa2 tertentu shj. Kalau buat slalu, umpan tu pn boleh basi! So, better buat skali tp mkn besar!
.
.
Ikutkan topik ni mmg pjg nak dihuraikan, tp utk arini, Sifufbads nk share scara ringkas, HELICOPTER VIEW..
.
.
Nak tahu apa 5 umpan tu.. Tgk satu per satu gmbr kt bwh ni.. Baca dan hadamkan..
.
.
Dah baca dah hadam dah telan, SHARE la sikit "makanan" ni ngn org lain.





                                       Image may contain: text



1)Adakan offer tertentu.. Mngikut timing2 yg bersesuaian!
Offer plak ada byk jenis, ni bbrp cth;
- sempena peristiwa
- sempena birthday
- sempena clearance sale
- sempena diskaun kaw2
Tu contoh, so katalah anda dah tahu nk buat offer apa. Dah tahu kempen anda.. Langkah seterusnya adalah.. NAMAKAN KEMPEN ANDA!
Yes! Namakan offer anda. Dia cmni, klu yg biasa biasa, yg cliche yg common.. Bunyi dia cmni;
- "SALES HARI RAYA!"
- "SALES RAYA HAJI!"
- "FIRESALES!"
- "SALES BIRTHDAY BOS!"
Itu biasa.. So, kena tukar, kena lebih catchy! Cth;
- "SALES TEROWONG BORONG!"
- "SALES PECAH POKET SUAMI!"
- "SALES TUDUNG SINGGIT!"
Ini perbezaannya.. Teknik ni mmg proven, rmi student yg gunakan kaedah ini.
Ia lebih menarik perhatian, lebih timbul Curiousity.. Faham?
So, buat banner banting bagai tu gunala nama offer ni. Di fb pula, semasa buat iklan Teknik Magnet Woren atau Teknik Woren.. Gambar pertama tu pastikan ada kedai dan nama offer anda!
Itu wajib! Gambar pertama... Nmpk signboard kedai kmudian dlm gmbr tu edit masukkan skali nama offer anda.. Simple!

Faham ke faham?

                                                   
                                       Image may contain: text



2)Ini antara umpan paling mudah dan yg ramai orang gunakan. Cuma umpannya perlu nmpk xklusif dan berbaloi2..
Anda boleh gunakan freegift & bonus sbgi urgency utk memaksa mrk dtg ke kedai anda. Untuk menggesa supya jd planggn yg terawal.
Sbgi cth, MOOD REPUBLIK dia berikan ribuan goodies pd mrk yg terawal dtg ke event tersebut.

So, anda juga boleh buat bnda yg sama. Mungkin 20 org terawal akan dpt brg percuma dr anda, mungkin PAYUNG COWAY, yg penting bnda yg relevan..


                                No automatic alt text available.

3)Yg ni antara umpan plg ohsem plg digemari oleh semua orang. Manusia sntiasa sukakan bnda yg baru! Something fresh something new!
So, kalau anda ada pelancaran baru nk diadakan, inilah masanya. Ada 'baby product' ke ada packaging baru ke ada servis terbaru ke ada pakej baru ke. Apa je benda yg terbaru. Boleh lancarkan di tempt anda di kedai anda.
Kemudian, setup betul2 tmpt anda. Di fb juga perlukan ayat yg menarik! Ayat yg Exciting! Gmbr yg memukau!
Faham ke faham?

                                            Image may contain: 18 people  

    4)Adakan event2 tertentu di kedai/booth anda. Utk menarik perhatian pelanggan atau bakal pelanggan anda.
Bbrapa idea yg anda boleh lakukan di kedai anda ialah;
- Ada tutorial penggunaan produk
- Ada show
- Ada demo ke
- Ada buat sharing khas ke
Ini sebahagian idea yg anda boleh gunakan. Katalah anda ada kedai/booth coway.
So, ideanya.. untuk menarik pelanngan. Anda buat demo show. Carila 10 orang customer ke untuk minum air coway dan berikan feedback. JANGAN LUPA RECORD VIDEO FEEDBACK CUSTOMER.
Scra tak lnsg anda tlh berikan idea KEYAKINAN KEPADA CUSTOMER DILUAR SANA terkini thun 2017 utk bkl plggn anda.
Itu contoh.. Fhm ke faham?

                    Image may contain: 1 person, indoor

5)Yg ni special case, jika anda ada bajet besar anda boleh dptkan artis yg ada potensi untuk menarik perhatian org rmi.
Mungkin dia dtg pada waktu2 tertentu. Jd anda boleh highlight kan dlm copywriting dan gmbr anda bhw ada penampilan istimewa..
Ada satu story.. Dia ni student , dan dia ni ambil sorg artis yg blakon YASMIN HANI UNTUK PRODUK PENAPIS AIRNYA Fuh.. nk thu apa yg berlaku? Toksah cakaplah.. Mmg havoc!


No comments:

Post a Comment